Rabu, 22 November 2017

Pahang tolak aksi Piala AFC



Asrol Awang dan TN Alagesh
sukanteam@nstp.com.my
 
PAHANG menolak tawaran untuk beraksi pada kejohanan Piala AFC tahun depan, memilih untuk fokus sepenuhnya terhadap liga termpatan.

Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Negeri Pahang (PBNP) Norlia Abdul Manaf berkata, mereka ditawarkan menyertai Piala AFC menggantikan Kedah menerusi surat Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bertarikh 9 November lalu.

Bagaimanapun katanya, tawaran itu ditolak menerusi surat balasan bertarikh 14 November lalu.

“Keputusan itu adalah untuk memberi sepenuh perhatian kepada Liga Malaysia musim 2018,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Pengesahan PBNP itu menamatkan spekulasi skuad Tok Gajah menggantikan juara Piala FA, Kedah selepas Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) gagal melepasi syarat pelesenan yang ditetapkan AFC.
ADVERTISING

Baru-baru ini, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin dalam kenyataan bersama Perkongsian Liabiliti Terhad Bolasepak Malaysia (FMLLP) menawarkan Pahang beraksi pada Piala AFC 2018.

“Keputusan itu dilakukan selepas KFA gagal mengemukakan penyata kewangan beraudit,” menurut Hamidin.

Berdasarkan pencapaian musim ini, Pahang menduduki tempat kedua Liga Super dan naib juara Piala FA.

Pahang kali terakhir tampil pada Piala AFC 2015 sebelum tersingkir pada suku akhir.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 21 November 2017 @ 2:54 PM

Terima kritikan dengan hati terbuka
12 November 2017 12:43 AM
Description: su_02 : FADHLI (kiri) bersama rakan sepasukan enggan patah semangat untuk
FADHLI (kiri) bersama rakan sepasukan enggan patah semangat untuk memburu kemenangan ke atas Korea Utara pada aksi timbal balik kedua kelayakan Piala Asia di Stadium I-Mobile, Buriram esok.
BURIRAM, Thailand - Tonggak pertahanan negara, Fadhli Shas mengakui kritikan sebilangan besar penyokong Harimau Malaya yang menyaksikan perlawanan menentang Korea Utara di Stadium I-Mobile, Buriram, Thailand adalah wajar memandangkan mereka tewas 1-4 kelmarin.
Fadhli yang menjadi kapten negara pada aksi itu berkata, rakan sepasukan mengambil perkara tersebut dengan positif kerana ia adalah salah satu cabaran yang perlu dihadapi sebagai pemain profesional.
"Saya akui kami tidak beraksi dengan baik dan memahami perasaan penyokong yang hadir dari tanah air. Kami akan jadikan ia sebagai pengajaran selain bekerja keras untuk bangkit pada perlawanan seterusnya Isnin ini (esok).
"Apa yang penting, aksi kedua menentang Korea Utara adalah misi untuk menebus maruah selain menghidupkan sedikit api peluang kita untuk melayakkan diri ke pentas akhir Piala Asia 2019," katanya ketika ditemui pemberita pada sesi latihan di Buriram semalam.
Sebagai rekod, kekalahan kelmarin menyaksikan skuad kendalian Nelo Vingada itu perlu meraih mata maksimum selepas sekadar mengutip satu mata dalam empat perlawanan aksi Kumpulan B ketika ini.
Sementara itu, penjaga gol skuad negara, Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy percaya nasib tidak menyebelahi pasukan kebangsaan apabila Korea Utara dihadiahkan sepakan penalti pada awal perlawanan yang menjejaskan momentum rakan sepasukan.
"Saya akui pasukan tidak beraksi dengan baik dan tanggungjawab atas kekalahan ini akan dipikul oleh kesemua pemain. Secara jujur, saya turut tidak menyangka dibolosi empat gol tetapi segalanya sudah terjadi.
"Mungkin kelebihan dari segi fizikal yang dimiliki mereka menjadi salah satu punca kami tewas semalam (kelmarin). Namun, ia bukan alasan kerana kami tidak boleh menafikan bahawa mereka adalah pasukan yang lebih baik sepanjang 90 minit perlawanan," kata penjaga gol Perak itu.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan