Selasa, 25 April 2017

Pahang mudah jinakkan PKNS

ARKIB : 27/08/2004
JUARA Liga Super 2004, Pahang membuka tirai kempen pertamanya dengan penuh bergaya menewaskan PKNS Selangor 4-1 dalam saingan Kumpulan A bola sepak Piala Malaysia di Stadium Petaling Jaya semalam..
Dua gol menerusi pemain antarabangsa Australia, Anthony Josip Milicic pada minit pertama dan minit ke-83, Jalaluddin Jaafar (minit ke-53) dan Indra Putra Mahayuddin (minit ke-72) sudah cukup melegakan buat Pahang mengutip tiga mata penuh.
Manakala gol saguhati tuan rumah dihasilkan oleh pemain import, Roman Strba pada minit ke-56.
Kekentalan skuad Pahang terserlah seawal minit pertama apabila benteng pertahanan PKNS bocor setelah Josip Milicic merembat kencang dari luar kotak penalti menewaskan penjaga gol tu-an rumah, Rosli Mohd. Hashim.
Tersentak dengan gol awal itu, PKNS cuba menggandakan asakan bertali arus mencari gol penyamaan tetapi benteng pertahanan skuad Tok gajah sukar ditembusi.
Kedudukan 1-0 kekal sehingga babak pertama berakhir.
Sejurus babak kedua bermula, Pahang terus menguasai rentak permainan sambil PKNS cuba memberi saingan.
Begitupun, kelebihan milik pasukan pelawat pada minit ke-53 apabila Jalaluddin Jaafar menyambut bola muntah dari luar kotak penalti untuk melepaskan rembatan yang menggegar jaring PKNS buat kali kedua.
Tersentak buat kali kedua, PKNS tangkas bangkit memberikan saingan dan gol yang dicari menyusul tiga minit selepas jaringan pasukan pelawat.
Dalam keadaan kelam kabut di ka-wasan kotak penalti skuad Tok Gajah, penyerangnya Roman Strba tangkas mencuri peluang melepaskan rembatan kencang menewaskan Azmin Azram untuk menjadikan kedudukan 2-1.
Pahang nyata tidak rasa terancam dengan jaringan PKNS sebaliknya lebih bijak mengatur gerakan untuk mencemaskan benteng tuan rumah.
Pada minit ke-72, pemain kebangsaan Indra Putra pula mempamerkan kelincahannya.
Hasil daripada hantaran jauh, dia berjaya mengelecek seorang pertahanan tuan rumah sebelum meledakkan sepa-kan kencang kaki kanan untuk gol ketiga Pahang.
Belum sempat PKNS reda dengan ja-ringan ketiga, Anthony Josip menambah derita pasukan tuan rumah akibat kesilapan benteng pertahanan.
Pemain dari Australia itu tidak meng-hadapi masalah untuk meledakkan gol keempat Pahang tujuh minit sebelum babak perlawanan berakhir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan